Styrk Jeres SEO med linkbuilding

De fleste marketingfolk ved, hvor meget redaktionel linkbuilding og omtale kan booste søgemaskineoptimering (SEO). SEO-gevinsten ved omtale i store webmedier er faktisk så betydeligt, at mange webshop bruger meget tid på både influencers og linkbuilding.

Man får størst effekt når kendte medier omtaler en, og har aktive links. En af de mere tilgængelige metoder hvorpå man får aktive links, er ved linkbuilding.

 

Linkbuilding for begyndere

Når det gælder linkbuilding i forbindelse med søgemaskineoptimering, er det blevet meget sværre i dag, end det var for blot 5 år siden. For 5 år siden kunne man let købe sig til førstepladser på Google med links i forskellige linkskataloger - men denne era er længst forbi.

 

I dag er linkbuilding en kompleks størrelse, og noget som der sætter store krav til dine færdigheder, værktøjer og metoder til hvordan man i det hele taget linkbuilder. At få vedvarende  success med linkbuilding kræver, at du løbende tager forskellige strategier og metoder i brug i takt med, at Google ændrer sine algoritmer.

 

Vi tager nu fat i fire linkbuilding metoder, som der er rettet mod begyndere, som ønsker at komme i gang med linkbuilding.

 

Kom godt i gang med linkbuilding

Det er ingen hemmelighed, at linkbuilding er en af de mest anvendte metoder i sin SEO. Faktisk, det er en kulmination på en bred vifte af færdigheder, at lave relevant indhold, salgsfærdigheder, programmeringsegenskaber, psykologi og god gammeldags marketing hvis du vil have andre til, at linke til din website.

Selvom linkbuilding er helt nyt for dig, så fortvivl ikke - der er mange metoder, du kan udføre uden dyre hjælpeprogrammer og indgående kendskab til SEO. På trods af at metoderne kan virke banale og for simplificiret, kan arbejdet med disse fire linkbuilding metoder sagtens optimere din synlighed i søgemaskinerne.

Hvis du vil have mere relevant trafik til din website, så er linkbuild et klart must.

 

1) Backlink, linkbuilding

Et 'backlink' er et indgående link til din website, der alt efter linkets kontekst og relevans kan give dit website bedre placeringer i søgemaskinehierarkiet.

Hvis du er helt ny i linkbuilding-feltet, kan et par gode backlinks hjælpe dig på vej til, at blive indekseret hos Google. 

Du kan her tænke dit netværk ind i din linkbuilding - hvem i dit netværk driver en hjemmeside, blog eller andet, hvor et link til dit website ville give god mening.

Her er tommelfingerreglen, at det wesite der linker til dit, skal have nogenlunde relevans for dit eget website. Et link til tøjforretning i en tekst om landbrug vil formegentlig skade mere, end det gavner.

 

TIP: Backlinks er mest værdifulde, når de indgår som en del af en tekst frem for i footeren eller andre steder på et website.

 

2) Dit online netværk

For at bygge gode links, må du skabe gode forbindelser online.

Selvom du måske er indenfor et nichefelt, så undersøg om der ikke er lignende nicheforums, blogs og sociale grupper inden for dit felt og vær aktiv disse steder. Start med at bringe nyttig information, deltag i debatten og bidrag med noget, andre kan finde interessant.

På denne måde får du på sigt gode forbindelser, der kan resultere i mange betydningsfulde backlinks til dit website.

 

 

3) Opret en blog

Hvis du brænder indenfor dit felt, og kan finde tiden til at dele din viden er blog en effektiv metode at skabe backlinks på. Du skal kun blogge hvis du går al the way. Det nytter ikke noget, at skrive ét blog-indlæg og så slippe bloggen igen - du skal poste kvalitetsindhold og have nogenlunde flow i dine indlæg.

Når du skriver blogindlæg, skal du, så vidt muligt, tænke generelle SEO-teknikker ind i dit indhold. Overvej blandt andet strukturen i dine indlæg og sørg for, at have fængende overskrifter, som der trækker trakfik på centrale nøgleord.

Dine blog-indlæg skal have relevans for den målgruppe, du skriver til, så andre interesserede ønsker at linke til din blog igen og igen.

Skriver du ordentlig og konsekvent, skal din blog nok opnå autoritet, således dine links får mere værdi.

 

4) Brug troværdige linkkataloger

Der findes mange linkkataloger online, som der ikke giver noget som helst - og her har du selvfølgelig ikke lyst til, at placere et link til dit website.

Gå konsekvent efter de linkkataloger, hvor du har mulighed for, at skrive en kort søgeoptimeret tekst om dit website/virksomhed. Det værd at finde nichekataloger, som der har høj relevans for dit website. Så er der større sandsynlighed for at dit website bliver indekseret.

F.eks, har du en webshop er findenwebshop.dk et nichekatalog beregenet kun til webshops.

 

 

3 vigtige faktorer for placeringer på Google

1) Links fra forskellige domæner

Undersøgelsen viser, at links fra forskellige domæner, domain level, er den mest afgørende rank-faktor. Links fra forskellige domæner er mere effektivt end links fra forskellige sider. Det skyldes, at det er mere krævende at opnå links fra forskellige domæner frem for sider, da man som webmaster på et domæne blot vil kunne oprette en masse undersider med links.

 

2) Links fra forskellige sider

En overraskende faktor er den, at links fra forskellige sider ifølge mange undersøgelser har stor betydning for placeringer. Som udgangspunkt er det lettere at oprette undersider med links, hvorimod links fra forskellige domæner er mere vanskeligt. Det er at sammenligne med, at få en masse anbefalinger fra én kunde i forhold til, at mange forskellige kunder giver anbefalinger. Det sidste er naturligvis at foretrække.

 

3) Indhold og søgeord

Både indhold og de korrekte søgeord er ikke overraskende også en vigtig faktor Google placeringer (i 2015). Med andre ord kan du ikke blot oprette en side uden også at have relevante søgeord med i indholdet. Godt side-indhold skaber grobund for bedre placeringer.

 

 

Grundlæggende info om linkbuilding

I følge mange artikler, bl.a denne, er backlinks stadig en af de væsentligeste faktorer, når det gælder ranking.

Hvorfor er backlinks så vigtige?

For at forstå dette må vi skrue tiden en smule tilbage og tænke på hvordan internettet var før Google. Dengang hvor søgemaskiner som Yahoo og Alta Vista var de største søgemaskiner.

Disse rankede resultater udelukkende på indholdet af en hjemmeside. Og så kom Google.

Google opfandt deres berømte PageRank-algoritme, som markant ændrede det hele. Istedet for kun, at analysere indholdet af en hjemmeside, kiggede Google også på mange som der linkede til en specifik hjemmeside.

Selv her mere end 20 år efter deres PageRank-algoritme, er det stadig en af de bedste metoder til, at vurdere kvaliteten af en hjemmeside på.

Når det er sagt, så har Google updates som fx Google Penguin, gjort at der nu også er mere fokus på link kvalitet fremfor kvantitet.

Derfor er det vigtigt, at fokusere på kvalitetslinks fremfor, at få backlinks fra irrelevante hjemmesider.

 

Det er vigtig, at vide om et backlink er et godt eller dårligt link.

Der kan nemlig ske 1 ud af 2 ting:

Ting 1: opnå kvalitets links, fører til bedre ranking

Ting 2: opnå dårlig kvalitets links, føre til at Google straffer din hjemmeside

 

Side autoritet (page authority)

Måden hvorpå du kan kende forskel på et dårligt og et godt link er:

Har hjemmesiden der linker til din hjemmeside en god eller svag PageRank? Hvis ja, så har det en stor indflydelse på din egen PageRank.

Faktisk mener mange at PageRanken fra en eksisterende hjemmeside er det absolut vigtigste faktor i linkbuilding.

Det har det fordi, at den side autoritet som den pågældende side har, smitter af på din hjemmeside.

Du kan tjekke en hjemmeside PageRank med forskellige værktøjer, som fx Ahrefs.

 

Hjemmeside autoritet (Site authority)

Et links kvalitet er også bestemt af et domænes sitewide authority.

Overordnet set, hvis link fx kommer fra en side som dr.dk, har det meget større slagkraft end hvis det kommer fra en ukendt blogger.

Det helt gode backlinks er også de sværeste at, men er helt klart umagen værd.

 

Side relevans

Site authority har også står betydning, men det har side relevans også. Fx, hvis du har en hjemmeside omkring det, at motionere, og at du så får en autoritativt link fra en hjemmeside omkring landbrug, så vil backlinket ifølge Google ikke have den indflydelse for din PageRank.

Mange SEO-eksperter opfordrer derfor til, at man kun får backlinks fra relevante hjemmesider.

 

Link'ets placering

Det viser sig, at placeringen af linket også er af stor betydning. Specifikt, hvis linket er gemt af vejen ned i footeren eller i en side-kolonne, så er linket mindre værd, end hvis det var placeret lige i midten af en side's indhold (body content).

Som tommelfingerregel vil derfor gerne have sit link i midten af hjemmesiden.

 

Hvem har placeret link'et?

Ligeledes har det stor betydning af hvem der har placeret linket på en hjemmeside. Er det fx forfatteren til hjemmesiden, som har lavet et link til din hjemmeside, eller er der oprettet en tilfældig profil, som der har lavet linket.

Google kan kende forskel på hvem der har placeret linket. Derfor er det mere værd, at det er forfatteren selv, som der har lavet linket.

 

Link tekst

Link tekst er den del af linket, so læseren ser. Og Google bruger link tekst som rank faktor.

Fx. lad os antage at du har en hjemeside og et link med teksten "løb uden knæskader".

Her antager Google, at den side der bliver linket til, så har noget at gøre med, at løbe og hvordan man undgår knæ-skader

 

Nofollow vs Dofollow

Når et link har attributten rel="nofollow" fortæller man Google, at linket ikke skal indekseres. Derfor vil men i det fleste SEO-henseender gerne have dofollow backlinks.